Många har sett Trendstefan, eller Stefan Nilsson som han heter egentligen, i TV och andra medier. Den här gången har han varit på världens viktigaste inredningsmässa som går av stapeln i Milano och heter Salone del Mobile. Så här berättar Trendstefan från årets mässa.
Trendstefan berättar från Salone del Mobile i Milano 2024
Tutti frutti Milanese. Världens största designhändelse går varje år i den italienska industristaden Milano. Tusentals utställningar och massor av nya produkter lanseras. Nike visar fåtöljer och Google belysning, samtidigt som IKEA visar hantverk och unga formgivare dricker negroni och aperol spritz.
Hur känns designvärlden ett år med lågkonjunktur och katastrofer? Svaret är att det är oväntat livligt. Årets stora snackisar handlar om nostalgi, massa färg och faktiskt lite sexighet. Här är sex trender från världens största designmässa.
Trend 1 – burgundy
Årets färg är vinröd eller om man vill använda andra ord så kan man kalla det oxblod. Det är en nostalgisk röd färg som funkar bra med creme, grönt eller varför inte mintblått. Inspirationen kommer från det gamla cafét i Medelhavsregionen. Lite grövre former och funkar absolut på plast. Gucci gjorde ett stort nummer av färgen och kallar den Rosso Ancora, och ska tolkas som en klassisk italiensk färg. Italienska Cassina arbetade mycket med vinrött på sina 30- och 40-talsmöber av Carlo Scarpa. Allt för att förstärka nostalgin.
Trend 2 – vita metaller
Vi har sett de vita metallerna ett tag nu. Det är möbler i stål och aluminium. Det som känns nytt för 2024 är hur möblerna i vit metall blir mer skulpturala. Större pjäser som tar plats. Och den vita metallen behöver absolut inte vara hård. Fler och fler stoppade möbler kommer i metalliska möbeltyger. Blanka möbler i vit metall. Eller helt enkelt bara stora.
Trend 3 – fashion statement
Modehusen fortsätter ta plats på den stora inredningsveckan. Nämnda Gucci var på plats, men även Hermes, Karl Lagerfeld, Dolce & Gabbana, med flera. Vi kunde också se hur företag som Zanotta samarbetade med modetidningen Highsnobiety. Bland de mest omtalade utställningarna på stan så fick italienska Elle Decor stor uppmärksamhet. Flera av modehusen fortsätter att göra aktiviteter utan produkter. Prada hade hållbarhetsföreläsningar och Miu Miu hade bokklubbar. Loewe som var haussat förra året försvann i bruset, och modehus som Dior hoppade över att göra något i år.
Trend 4 – hållbart
Självklart fortsätter frågan om hållbarhet. I år ser vi hur material 3D-printas eller pressas ihop. Under själva mässan fick italienska Arper mycket uppmärksamhet för samarbetet med svenska PaperShell som tagit fram en ny teknik för att använda spillträ från skogsindustrin. Generellt är frågan fortsatt riktad mot material. Alltså, vi pratar mer om vilket material produkten är gjord av snarare än andra hållbarhetslösningar.
Trend 5 – mintblått
Mer färg. En av de tydligaste och roligaste trenddiskussionerna är just om vilka färger som sticker ut. Vi har redan nämnt vinrött, men även creme är med på agendan, liksom smaragdgrönt tillsammans med kanske orange. Men absolut en stor mängd ljusblått. Det är inte så intensivt som pool- eller aquablått utan mer urvattnat. Nästan vitt. Fortfarande nostalgiskt, och fungerar ju utmärkt tillsammans med det vinröda. Och absolut en av de stora färgerna för 2025.
Trend 6 – 90-tal
Vi har länge rotat i arkiven efter nostalgi. Nu är det kanske inte så mycket historia utan snarare nostalgi. Just nu lockar 90-talet. Storheter från tiden som Philippe Starck hade flera lanseringar av klassiker. Moroso gjorde också en stor grej av Ron Arad, som ju var kändisarnas möbeldesigner på 90-talet. Se framför dig en musikvideo av Madonna från 90-talet så finns säkert hans möbler med. Nu i nyproduktion. Det talas också om att street-kulturen från 90-talet kommer in och man kan se inspiration av street wear med revärer och färgdetaljer. Nike gjorde en omtalad utställning med gänget som hängde med Virgil Abloh.
Du hittar fler trender från inredningsvärlden på @trendstefan