”Man behöver inte byta bolag för att ta sig vidare i karriären”
Erik Olsson Fastighetsförmedling har utsetts till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work® som årligen genomför världens största medarbetarundersökning. Vår medarbetare och mäklare Malin Thelander berättar hur det är att arbeta på Erik Olsson Fastighetsförmedling:
Grattis Malin Thelander! Du jobbar på en av Sveriges bästa arbetsplatser. Hur känns det?
– Jag känner mig stolt! Det är så kul att vara den enda nominerade mäklarföretaget på listan.
Hur kom det sig att du valde att arbeta på just Erik Olsson Fastighetsförmedling?
– Det hela började med att jag kom in på mäklarhögskolan. Jag gick in till Erik Olsson-kontoret i Malmö och frågade om jag fick börja jobba där och det fick jag. Jag hade nyligen flyttat till Malmö och ville vara på en nytänkande mäklarfirma och det kändes som att Erik Olsson låg i framkant. Jag fick en bra känsla från start, här jobbade högpresterande mäklare och vartannat objekt jag såg ute till salu på Hemnet var det Erik Olsson Fastighetsförmedling som förmedlade.
Hur är arbetskulturen på Erik Olsson?
– En sak jag verkligen uppskattar med Erik Olsson är att man har alla möjligheter att göra karriär i bolaget. Du kan börja som praktikant eller i receptionen och ändå finns karriärstegen alltid tillgänglig för dig. Man behöver inte byta bolag för att ta sig vidare i karriären vilket gör att man kan pensionera sig inom bolaget om man vill det.
Vad tycker du om ledarskapet?
– Ledarna i bolaget är väldigt stöttande. Jag har arbetat väldigt hårt från början av min karriär och min uppfattning är att chefer har sett det och alltid funnits tillgängliga för mig när jag har behövt dom. När jag har varit redo att ta nästa kliv i karriären har jag fått uppbackning av mina chefer. Många av mina kollegor i branschen brukar säga att ”du är så orange”. Det är något som Erik Olsson själv implementerade när jag var ny på företaget. Jag har alltid jobbat efter målet att varje detalj i affären är viktig och gör skillnad. Jag skulle aldrig kunna arbeta på en annan mäklarfirma, då skulle jag hellre byta bransch helt.
Idag är du själv franchisetagare på bolaget och därmed en ledare. Hur är du själv som ledare?
– Jag vill stötta våra anställda och hjälpa dem när de är intresserade av nästa steg i sin karriär. Min erfarenhet är att i början av sin karriär är man i stort behov av att få hjälp och stöttning av sin närmsta chef. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp mål och följa upp dem till att bolla värderingar och kniviga situationer man ställs inför. Där tycker jag att vårt ledarskap är outstanding. Våra franchisetagare och partners är alltid närvarande och bara ett samtal bort. Det i kombination med avstämningar varje månad gör att vi kan säkerhetsställa att alla både mår riktigt bra på jobbet men samtidigt når sina egna mål.
Hur viktigt är teamet för dig?
– Jätteviktigt. Att vara mäklare är i grunden ett ganska ensamt yrke. Jag jobbar väldigt nära min koordinator, mina övriga kollegor, fotografer och stylister. Jag hör väldigt ofta från vänner som jobbar på andra mäklarbolag att det är hård konkurrens på arbetsplatsen osv. I och med att vi arbetar med fokusområden är vi inte konkurrenter med varandra utan kollegor på riktigt. Därför blir alla glada när en ny mäklare kommer in till våra kontor. Vi ”slåss” inte om intagen utan alla har samma chans och möjlighet att bygga sitt eget varumärke i sitt fokusområde. Det gör att vi når framgång tillsammans och att alla blir en viktig kugge i hela maskineriet.
Tre saker som är viktigast på arbetsplatsen, enligt Malin:
1. Teamkänslan
Att man hjälper varandra och jobbar tillsammans.
2, Kul på jobbet.
Har man inte roligt på jobbet kommer man inte stå ut med mäklaryrket under lång tid och allt som krävs för att lyckas.
3. Karriärmöjligheter
Det är viktigt att möjligheterna finns att ta nästa kliv i karriären, det är först då det blir en långsiktig arbetsplats.
Tre tips för att lyckas som mäklare, enligt Malin:
1. Jobba hårt
Var positivt inställd till att jobba hårt i början för att få i gång affärerna.
2. Opartisk men samtidigt leverera höga slutpriser
Att i varje affär ge 110%, varenda detalj är viktig. Att vara mäklare innebär att man ska vara opartisk och finnas för både köpare och säljare, men vårt jobb är såklart även att tillgodose säljarna och maximera slutpriset.
3. Kommunicera
Genom att vara duktig på att kommunicera med kunder kan man lösa många problem och reda ut många frågetecken. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas.
VILL DU ARBETA PÅ EN AV SVERIGES BÄSTA ARBETSPLATSER?
KONTAKTA VÅR TILLVÄXTCHEF FREDRIK ABRHAHAMSSON PÅ 073-347 63 20 ELLER FREDRIK.ABRAHAMSSON@ERIKOLSSON.SE REDAN IDAG.